Apranga, kuri saugo

Važiuoti motociklu neapsirengus žalinga imunitetui, be to gali sukelti skaudžių pasekmių. Niekas turbūt nesiginčys, kad prieš sėdant ant motociklo, apsirengti tiesiog būtina, o ką rengtis, jums patars šis straipsnis.

Palikime nuošalėje tuos kas perka motociklus ir aprangą dėl grožio. Pakalbėkime apie techninius dalykus, nes motociklų apranga yra giliai techninis dalykas, o tie, kas kuria motociklų aprangas, pritaiko sudėtingas technologijas joms. Taip pat šiame straipsnyje nerasite patarimų kokias konkrečiai mautis kelnes ar avėti batus. Šio straipsnio tikslas yra vienintelis – papasakoti kaip veikia apsauginiai motociklininko rūbai ir kaip teisingai atskirti tikrą sertifikuotą aprangą nuo šlamšto.

Kaip ir nagrinėjant bet kokį techninį klausimą, būtų verta pradėti nuo kinematinio – dinaminio modelio, tačiau jūsų nekankinsime. Pabandysime tiesiog trumpai aprašyti kas būna nukritus nuo motociklo. Perspėjame, kad turime apie sužeidimus kalbėti atvirai, todėl jautrių sielų skaitytojams rekomenduojame keletą sekančių pastraipų praleisti.

Važiuojant motociklu žmogaus kūną veikia inercijos jėga. Įvykus auto(moto) įvykiui, krentant su didele inercija atsiranda dvi jėgos, pažeidžiančios žmogaus kūno organus – smūgio ir trinties. Kuri iš jų pavojingesnė it atnešanti daugiau žalos – vienareikšmiškai trinties. 

Krisdami nuo motociklo dažniausiai krentate iš nedidelio aukščio, todėl jei kritimo kelyje nebus kokios nors kliūties, tikriausiai nesusižeisite (o jei kliūtis bus, deja niekas neapsaugos). Tačiau jūsų kūno masė, padauginta iš greičio, kuriuo važiavote kvadrato, bus stabdoma asfalto, betono, aštrių akmenų ir visko kas pasitaikys ant žemės daugelį metrų tol, kol jūs ar tai kas iš jūsų liko, sustos. 

Prisiminkime vaikystę – tikriausiai ne vienas iš mūsų yra nusibalnojęs kelius ir alkūnes nukritęs nuo dviračio (riedlentės, riedučių, paspirtuko). Ar prisimenate koks tada buvo greitis? Niekinis. Ar prisimenate kiek metrų slydote? Tikriausiai tik keliolika centimetrų. Tačiau tikrai skaudėjo. Ar bent įsivaizduojate kokie sužalojimai įvyksta čiuožiant ant asfalto keliolika metrų?

Taigi, tikimės kad tuos kas dar nekrito, įtikinome – krentant nuo motociklo vyksta rimti dalykai. O tų kas krito, įtikinėti nereikia.  

BODY ARMOUR

Pradėkime nuo prasčiau saugančios, tačiau tikrai ne mažiau svarbios motociklininko aprangos dalies – apsaugų nuo smūgio. Dar kitaip vadinamų Impact Protectors, Crash pads ar Body Armour. 

Pagal paskirtį apsaugos nuo smūgio būna skirtos:

Nugarai, krūtinei, pečiams, uodegikauliui, klubams, keliams, blauzdoms, krumpliams

Kuo daugiau apsaugų turi jūsų motociklinė apranga, tuo geriau, tačiau ypatingą svarbą norėtume išskirti vienai iš jų.

ŠALMAS IR NUGAROS APSAUGA

Tai gali nuskambėt labai tiesmukiškai, tačiau turite žinoti ir suprasti faktą, kad žmogaus kūnas turi 2 sudedamąsias dalis, kurias pažeidus, medicina gali būti bejėgė – jūsų galva ir stuburas. Visa kita yra vienaip ar kitaip „remontuojama“. Pažeidus galvos smegenis ar centrinę nervų sistemą, kelio atgal ko gero gali ir nebebūti. Ar dėvėti šalmą tikriausiai niekam abejonių nekyla, tačiau kartu perspėjame – būtinai (BŪTINAI!) naudokite reikiamo dydžio sertifikuotą ir patartina antro apsaugos lygio nugaros apsaugą.

APSAUGOS LYGIAI

Pakalbėkime apie tai kaip žymimos smūgio apsaugos ir ką tie žymėjimai reiškia. Na čia tam, kad turėtumėte ką pasakyti neprofesionaliam pardavėjui, kai jums bandys įsiūlyti kokį nors šlamštą.

Jei smūgio apsauga yra sertifikuota, ji turės tokį ISO 7000-2618 standartą atitinkantį žymėjimą. 

Pirma raidė reiškia pritaikymą. Pvz K – Knee (keliai), E- Elbow (alkūnė) ir t.t.

Type A ir Type B – dydis. A mažesnis ir B didesnis. B tipo apsaugos nuo smūgio dengia didesnį plotą ir apsaugo nuo smūgio geriau.

Level1 ir Level2 – apsaugos nuo smūgio klasė. Pagal CE reikalavimus, Level1 apsauga turi sugerti smūgio energiją ir perduoti ne daugiau kaip 18kN, o Level2 apsauga ne daugiau kaip 9kN. Trumpai tariant Level2 lygio apsauga yra dvigubai efektyvesnė ir mes patariame naudoti tik Level2 lygio apsaugas.

T+ ir T-

Polimerai, iš kurių gaminamos apsaugos nuo smūgio dažniausiai turi skirtingas savybes esant skirtingai temperatūrai. T+ ir T- žymėjimai reiškia, kad apsauga buvo testuojama esant aukštai temperatūrai (+40˚C) ir žemai temperatūrai (-10˚C), vadinasi bet kokiu atveju jos savybės perduoti ne daugiau kaip 18kN ar 9kN veikia. Jei, pavyzdžiui, matote tik ženklinimą T-, vadinasi esant aukštai temperatūrai apsaugos sertifikatas Level1 ar Level2 negalioja. Jei nėra ženklinimo, vadinasi apsauga atitinka Level1 ar Level2 reikalavimus tik kambario temperatūroje.

ABRASION RESISTANCE

Priėjome prie svarbių dalykų. Tikriausiai ne vienam teko matyti motociklininką ar motociklininkę su gatvės drabužiais ant kurių uždėtos išorinės apsaugos – dažniausiai kelių. Kartais dar nugaros ir krūtinės šarvai. Parodykite jiems šį straipsnį.

Uždėtiniai šarvai yra skirti visai kitam tikslui ir naudojami išimtinai bekelei – enduro tipo pramogose, kur važiuojama santykinai nedideliu greičiu, krentama dažniausiai ant minkšto pagrindo ir beveik neslystama. Bekelės šarvai praranda savo efektyvumą jau nuo 60km/h greičio, o važiuojant dar greičiau jų apsauginė funkcija yra labai menka.

Pagrindinis elementas, kuris saugo jus slystant nukritus nuo motociklo yra tik plonas jūsų aprangos sluoksnis, kuris yra tarp asfalto ir jūsų odos. Šis sluoksnis saugo jus tol, kol yra integralus, t.y. vientisas. Jei šis sluoksnis neatlaikys trinties į asfaltą ir suplyš, tada asfaltas taikysis į jūsų paties odą, o vėliau ir į minkštuosius audinius. 

Jei šis argumentas jūsų draugų su antkeliais neįtikino, sugrįžkime prie žiauriosios medicinos. Įprasta Denim medvilnė (džinsas) atlaiko slydimą ant asfalto ar betono nuo 10km/h iki pilno sustojimo. Kitaip tariant, praktiškai neatlaiko visai. Jei toks motociklininkas po avarijos patektų pas cinišką daktarą, ciniškas daktaras jam pasakytų – per daug dėmesio skyrei kaulams ir visai dėmesio neskyrei tai kas kabo ant jų. Kaulus tau būčiau sutvarkęs, tačiau tos tavo dalies, kurią palikai ant kelio, deja nebesurinksiu. 

LEVEL A, LEVEL AA ir LEVEL AAA

Pakankamai įtikinome? Tuomet tęsiame pasakojimą apie tai kas saugo jūsų odą, kaip efektyviai tai atlieka ir ką reikėtų naudoti.

Visais laikais patikimiausia apsauga nuo trinties į asfaltą buvo natūrali oda. Odos pasirinkimas Moto sporte vis dar reiškia, kad alternatyvos, pilnai pakeičiančios odą nėra. Tačiau tekstilės technologijos yra nuolatos kuriamos ir jau egzistuoja medžiagos kurios turi tokį patį atsparumą trinčiai kaip ir natūrali oda (AAA). Todėl atėjo laikas pakalbėti apie tai, ką reiškia tie žymėjimai Class AAA, Class A ar Class B.

Kiekvienas gamintojas, pagaminęs savo tekstilės gaminį, skirtą apsaugoti motociklininkus nuo sužalojimų ir norėdamas tai patvirtinti sertifikatu, kreipiasi į nepriklausomas sertifikavimo firmas (Satra, Tüv Rheinland, Ricotest), o ten gaminys karpomas į gabalus ir dedamas testuoti į taip vadinamą Darmstadt mašiną.

Darmstadt mašina išsuka 6 bandinius ratu (testuojant pasipriešinimą trinčiai 6 kryptimis), imituodama 50km/h, 70km/h ar 120km/h greitį, tada paleidžia bandinius suktis ratu ant betono ar asfalto pagrindo iki pilno sustojimo. Testas laikomas išlaikytu jei nei ant vieno iš bandinių sustojus neatsidanda skylė. 

Štai taip atrodo EN 17092 sertifikatas ir tekstilinei medžiagai suteikta AA atsparumo klasė:

AAA atsparumo klasė yra aukščiausiais šiandien egzistuojantis atsparumo įvertinimas. Pagal EN 17092 reikalavimus, toks bandinys atlaiko trintį atsitrenkus į asfaltą ar betoną ir čiuožiant juo kai pradinis greitis buvo 120km/h iki pilno sustojimo.

AA atsparumo klasė reiškia, kad toks bandinys atlaiko trintį atsitrenkus į asfaltą ar betoną ir čiuožiant juo kai pradinis greitis buvo 70km/h iki pilno sustojimo.

A atsparumo klasė skirta Urban tipo drabužiams ir reiškia, kad toks bandinys atlaiko trintį atsitrenkus į asfaltą ar betoną ir čiuožiant juo kai pradinis greitis buvo 50km/h iki pilno sustojimo. 

B atsparumo klasė skirta Urban tipo drabužiams be papildomų apsaugų tačiau tokios klasės bandinio atsparumas trinčiai yra toks pats kaip ir A – t.y. trinties poveikis atlaikomas atsitrenkus į asfaltą ar betoną ir čiuožiant juo kai pradinis greitis buvo 50km/h iki pilno sustojimo. 

C atsparumo klasė skirta tekstilei, kuri savaime neturi jokio atsparumo trinčiai, tačiau yra naudojama kaip kitų priemonių konteineris – pavyzdžiui sujungti smūgio apsaugas suformuojant apsauginius šarvus. 

Sertifikuojama pati medžiaga, skirta gaminio siuvimui ir vėliau pats gaminys. EN 17092 standartas nereikalauja pilnai viso gaminio siųti iš medžiagos, atitinkančios jo atsparumo klasę. Yra išskiriamos 3 rizikos zonos.

Pavyzdžiui, apžvelkime sportinio kombinezono, turinčio AAA sertifikaciją rizikos zonas:

Zona 1 – šiose vietose yra rekomenduojamos apsaugos nuo smūgio. Testuojant iš šių zonų iškerpami mėginiai turi atlaikyti 707 Darmstadt mašinos apsisukimus , kas atitinka 120km/h arba AAA apsaugos lygį.

Zona 2 – testuojant iš šių zonų iškerpami mėginiai turi atlaikyti 442 Darmstadt mašinos apsisukimus , kas atitinka 70km/h arba AA apsaugos lygį.

Zona 3 – testuojant iš šių zonų iškerpami mėginiai turi atlaikyti 265 Darmstadt mašinos apsisukimus , kas atitinka 50km/h arba A apsaugos lygį.

Skamba painiai, tiesa? Svarbu yra suprasti, kad motociklininkų aprangai sertifikatai yra būtini. Nesertifikuota motociklininkų apranga nėra motociklininkų apranga ir niekuo nesiskiria nuo įprastų gatvės drabužių. Įprastos tekstilės ir specialios tekstilės atsparumas trinčiai skiriasi šviesmečiais. Pavyzdžiui, jei palygintume Armalith® AAA džinsinės medžiagos skiautę su įprastu medvilnės Denimu, esminio skirtumo nepastebėtume. Skirtumas tame, kad įprastas Denimas suplyš visais atvejais jei nukrisite nuo motociklo (nebent važiuosite iki 10km/h greičiu). Armalith® medžiaga atlaikys slydimą nuo 120km/h ir išliks vientisa tarp asfalto ir jūsų paties odos. Nesusidarykite iliuzijos, kad dėvėdami tvirtą nailoninę motociklininko striukę ar kelnes iš super storo džinso esate apsaugoti. Tokia striukė jus saugo ne labiau nei Polo marškinėliai ir Alpinestars šlepetės kartštą vasaros dieną. Ieškokite sertifikavimo žymų vidinėse striukės dalyse. Pasitikėkite tik tuo, kas patikrinta.

Taip pat svarbu suprasti, kad apsaugos klasės sukurtos ne šiaip sau ir jos yra labiau perspėjimai, kad kiekvienas gaminys turi būti naudojamas pagal paskirtį. Neužtenka žinoti, kad dėvite motociklinius džinsus ir to pakanka, kad būtųmėte saugūs. Class A tikrai reiškia, kad tokia apranga jus saugo tik iki 50km/h. Jei tokio gaminio bandinys būtų atlaikęs didesnį greitį, jis būtų gavęs AA arba AAA sertifikatą, tačiau neatlaikė, kas jūsų atveju reiškia, kad jis tikrai suplyš greičiui viršijus 50km/h ir apsauga baigsis – toliau plyš tai kas ant jūsų rankų, kojų, nugaros. Todėl rinkitės didžiausios atsparumo klasės aprangą, turinčią aukštesnio lygio smūgio apsaugas, neikite į kompromisus, netikėkite aklai tuo kas jums siūloma, tikrinkite sertifikatus ir važiuokite saugiai!